OTOBÜSTE HER YAŞLIYA YER VERMEYİN!

Bu nereden çıktı şimdi, dediğinizi duyar gibiyim. İlle de maraz çıkarmak derdinde değilim, hiç bulamazsa bokuyla kavga eden biri hiç değilim.

Yıllardır otobüsle işe gelir-giderim. “Ön sıralar harp malullerine ayrılmıştır”, “hamile, çocuklu bayanlara ve yaşlılara yer veriniz”, “Medeniyet kadınlara verilen değerle ölçülür” v.s. Bir sürü uyarı yazıları.

Bu kadar uyarıya rağmen bakarsın ki bir sürü yaşlı ayakta, gençler oturuyor. Önceleri düz mantıkla ben de kızdım gençlere. Ancak gün geçtikçe hak verdim gençlere ve ben de oturmaya başladım.

Hamileler tamam. Zaten ayakta kalanını da pek görmedim. Görüntüde hamile olduğu anlaşılan her kadına yer veriliyor. Çocuklu da öyle. Kadın-erkek kucağında çocuk olana yer veriliyor, verilmeli de. Bir defa kucağında çocukla ayakta gitmiş biri olarak biliyorum ne zor olduğunu.

Yaşlılara gelince; bir gurup var ki bunlara ne yapsanız nafile. Bunlar otobüse binerler, ön tarafta yer olsa bile en arkaya kadar giderler. Oturmak değildir dertleri. Bindiklerinde bütün otobüs ayağa kalkıp yer verirse, böylelikle ömür boyu görmedikleri itibarı görürse belki tatmin olurlar.

Önceleri neden bir insana daha fazla yaşayabildiği için saygı gösterilmeli ki diyordum. Yaşamın zorluklarını görünce, bu hastalıklı, trafik kazalı ve stres yüklü yaşamda daha fazla yaşayabilmek, tek başına saygıyı gerektirir mi bilmem ama en azından takdiri gerektiriyor.

Bir başka gurup yaşlı var ki; tam bir bencil. Gelir birilerinin başında durur. Sürekli söylenerek sonunda yer vermeye zorlar. Çoğunlukla teşekkür bile etmez ve oturduktan bir veya iki durak sonra da iner. Ona yer veren centilmen genç ise kalan kırk durağı ayakta geçirir.

En vahim olanları ise, kadına yer verirsiniz, adam yanında erkek oturmasın diye gelir kendi oturur, karısı ayakta devam eder.

Bu iki gurup dışında bir gurup vardır ki, mümkünse bunlara yer verin. Binerler durmaları gereken yerde dururlar. Yer verilince de oturmazlar, bir durak sonra ineceğim, derler. Teşekkürü bilirler, duruş ve söylemlerinde itham yoktur.

Belki de esas sorun zamanlamadadır. Bir çok belediye yaşlılara ya indirimli ya da yıllık cüzi bir ücret karşılığı bedava kart veriyor. Belki de ayarlanabilir bu durum. İş gidiş-çıkış saatlerinde yaşlı kartları geçersiz olursa yığılma önlenebilir.

Yoksa işten yorgun-argın çıkan bir genç, ev gezmesinden lafı uzattığı için iş çıkışı saatlerinde otobüse binen yaşlıya neden yer vermek zorunda olsun!

Hiç yorum yok: