ÇOK MANASIZ BİR YARIŞMA


Televizyonda gördüm ve hala kızgınlığım geçmedi. En güzel çocuk yarışması yapılmış. Üç kız üç de erkek çocuk mutlu bir şekilde poz veriyorlar. Geriye kalan yüze yakın çocuk ağlıyor. Kaybetmeyi, yenilmeyi, beğenilmemeyi tatmışlar bu yaşta. Ona ağlıyorlar. Tattıran da anne ve babaları. 

Yani insan çocuğu için nasıl böyle bir riski göze alır ki? Kazansa ne olacak sanki? Değer mi bu gözyaşlarına? Medya içinden biriyle tanışmıştık bir tatil yöresinde. Çok güzel bir kızı vardı. Sorduk ünlü yapmayı düşünüyorlar mı diye. 

-O kadar zordur ki bu çocuklar için. O ışıkların altında sürekli tekrarlanan çekimler. Hiç de çocuğa göre değil. Siz de denemeyin.

Diyelim başarıldı. Ünlü olmanın zorluğu, şöhretin başarının hazmı kolay mı bir çocuk için. Ama dinleyen kim herkes ajanslara çocuk kaydettirme peşinde.

Bu çocuk yarışması bana çocukluk yıllarımızda yapılan yılın annesi yarışmasını hatırlattı. Fikir herhalde öğretmenden çıktı ama anlamı amacı neydi hatırlamıyorum. Hatırladığım bizden yılın annesini seçmemizi istediler. Yazacaktık yılın annesi kimin annesiyse. Ne manasız bir soru, tabi ki annemdi yılın annesi sekiz yaşımda da otuz sekiz yaşımda da.

Oylama yapıldı sonuç beni çok şaşırttı. Benim annem ve bir arkadaşın annesi birer oy almışlardı. Kalan oylar diğer iki anne arasında bölüşülmüştü. Bölüşümden en fazla oy alan anne yılın annesi seçildi. 

Bizim zamanımızda sınıf annesi gibi kavramlar yoktu. Okul karşısındaki kafelerde toplanan, veliler günü yapan anneler de yoktu. Dolayısıyla mahallede tanıdığımız anneler dışında okula gelen anne olmadığından birbirimizin annesini tanımıyorduk. Verilen oylar herhalde anneye değil çocuğa verilmişti bu durumda.

Nitekim yılın annesi ödülünü vermeye giden heyette ben de olduğum için görebildim yılın annesini. Aklımda kalan tek şey yılın annesinin başı örtülü değildi ve saçları sarıya boyalıydı. Genelde bizim orada annelerin başı örtülü olurdu. Bizi çok güzel ağırladı sağ olsun. Çayın yanında bisküvi ikramını da orada gördüm ilk.

Hala çözemediğim şey, neden sınıfta bir yılın annesi seçilmesi gerekiyordu ve daha da önemlisi sekiz yaşında bir çocuk için neden yılın annesi kendi annesi değildi?


Hiç yorum yok: