GEH BİLİ BİLİ


Bazı fotoğraflar vardır insanın gözünün önünden gitmez ve yaşam boyu etkisi de kaybolmaz. Benim de öyle oldu.

Fakülte yıllarında, yaz tatilinde bir otelde çalışıyorum. Yabancı dilim olmadığı için kasada duruyorum. O nedenle müşterilerle doğrudan temasım yok. Fakat doğrudan teması olanlarda az miktar dil olsa da insaf yok.
Müşteri geliyor, bir şey isteyecek. Barmen:

-Söyle lan pezevenk, yes piliz!

Yani adama önce bir güzel sövüyor, sonra kibarca İngilizce hitap ediyor. Tabi ki bütün bunları güler yüzle yapıyor. Zavallı adamcağız da kendine verilen unvandan habersiz barmene teşekkür ederek ayrılıyor. Bazen de bahşiş vererek.

Evet, bu fotoğraf gözümün önünden gitmeyen. Hem sövsünler hem övsünler. Sen övgü kısmına bakarak karar ver:

-Türkiye çok güzel, insanları kibar, alçak gönüllü!

Eğer bunları bir istisna olarak görürseniz aldanırsınız. Zira ben hemen hemen bütün personelde gördüm bu davranışları.

İşi riske etmemek için genelde pek yabancılarla muhatap olmamaya çalışırım. Nitekim bir arkadaşımın arkadaşı olan bili geldiğinde de gitmedim yanlarına. Israr edince de gerekçemi söyledim:

-Benim İngilizcem yok, söver-möver!

Sözlerimi anında çeviren arkadaşa “ne malum onun sövmeyeceği” demiş bili.

Oysa hep merakım isteğim olmuştur yabancılarla konuşmaya. Fakat ortaokulda gönüllü olarak Fransızca yazdırılınca, okulda Fransızcam hep iyi olmasına rağmen bir türlü geliştiremedim. İngilizcem ise hiç olamadı maalesef. Oysa hala merak ederim:

-Briç köprü demekse kembiriç İngiltere’nın Vezirköprü ilçesi mi?

-Hollanda’nın anlamı “alçak ülke” demekmiş. Acaba böyle bir isim vatandaşlarında bir kompleks yarattı mı? Hindi bize bir şey yapmadı ama alçaklık onların huylarını değiştirdi mi?

-Benim iki arkadaşım var, önce İngilizce sonra Türkçe yazarlar mesajlarını. Yabancı arkadaşları da anlasın diyeymiş. Peki, camide vaaz verirken ya da televizyonda konuşurken önce Arapçasını sonra da Türkçesini söyleyen hocalar kime ne anlatıyorlar bu şekilde?

-Arkadaşın arkadaşı olan bili, bir gün anlar mı onu neden sürekli “geh bili bili” diye çağırdığımı?

Hiç yorum yok: